Witte Vlekken

Zo worden gebieden genoemd binnen een formule die reeds nog niet toebehoren tot een van de (exclusieve) verzorgingsgebieden van de vestigingen. Dit zijn in potentie dus gebieden die een (nieuwe) ondernemer nog kan bezetten. De nuance is hierbij echter dat een concrete witte vlek wel voldoende groot moet zijn zo dat er binnen het gebied een gezonde omzet te behalen valt.

Hoe deze gezonde omzet berekend wordt gebeurd via diverse methodes. De één specifieker dan de ander. Een veelgebruikte methode onder formules is dat er gekeken wordt naar het aantal inwoners in verzorgingsgebieden van andere vestigingen van die formule.

Soortgelijke gebieden als die van de te berekenen vestiging worden vergeleken en op basis daarvan een omzet ingeschat. Een andere methode is dat er gekeken wordt naar het aantal vierkante meters verkoopoppervlakte van de vestiging. Iedere vierkante meter wordt een bepaalde omzet toegekend om vervolgens dit te vermenigvuldigen met het aantal meters van de vestiging. De omzet haalt men wederom uit de cijfers van de andere vestigingen.

Nadeel van deze methode is dat het geen rekening houdt met het gebied waar de vestiging in gelegen is. Factoren als bereikbaarheid, concurrentie, inkomens en doelgroep spelen geen grote rol en worden niet meegenomen.

Welke methode er ook gebruikt wordt, het benoemen van witte vlekken is erg belangrijk voor een formule. Op basis hiervan kan een plan getrokken worden waar de formule zich wil vestigen, en hoe hoog de prioriteit is voor bepaalde plaatsen. Dit plan noemt men ook wel een Witte Vlekken Plan.


First Retail helpt u met het samenstellen van uw ideale Witte Vlekken Plan.
Wilt u weten hoe?


Meer info

Vraag hier uw demo aan