Onderzoeken en Analyses
First Retail levert verschillende types onderzoeken en analyses, allen er op gericht om de expansie van uw formule zo goed mogelijk te laten verlopen. Veelal kunnen deze producten zowel digitaal als fysiek in print worden opgeleverd.
Witte Vlekken Plan
Een Witte Vlekken Plan is een benoeming van alle Witte Vlekken van uw formule in Nederland, eventueel gesorteerd op prioriteit. Dit plan vertelt u waar u zich bij voorkeur zou moeten vestigen met uw formule.
First Retail levert dit plan digitaal op in een tool waarop u de gegevens en postcodes van alle Witte Vlekken kan inzien. Klik hier voor meer informatie.
VPO
Een Vestigingsplaatsonderzoek, ook wel VPO genoemd, is essentieel onderdeel van het bedrijfsplan van iedere (nieuwe) ondernemer. Grofweg kan deze worden ingedeeld in twee delen.
Het deskresearch en het field research. Zoals de namen al doen suggereren verzamelt men dus zowel data wat online en publiekelijk beschikbaar is. O.a. Bij de KvK, CBS, Kadaster, etc. En daarnaast wordt er een locatiebezoek gedaan bij de desbetreffende vestigingsplaats om de plaatselijke invloeden te onderzoeken.
Verzorgingsgebied
Een verzorgingsgebied is het gebied van een retailer waar 80% van zijn klandizie vandaan komt. Dit is de klandizie die het meest dichtbij de betreffende vestiging woont. De theorie is dat dit de kern van de omzet van de vestiging bedraagt, met een terugkomende klantenkring. Des te verder de reisafstand van de vestiging, des te meer het aantal klanten terugloopt.
Door middel van een analyse te doen van de herkomst van de klanten van de (of andere) vestiging(en) kan een verzorgingsgebied bepaald worden.
Bezorgingsgebied
Veel food formules bieden tegenwoordig bezorging van hun producten aan. Daarnaast zijn er ook supermarkten die bezorging van hun producten aanbieden. Tenslotte zijn er formules die hun producten exclusief via bezorging aanbieden.
First Retail helpt met het benaderen van het bezorgingsgebied, alsmede het inzichtelijk maken van de bezorgingsgebieden van concurrenten.
Marktruimte
Het onderzoeken van de marktruimte wil betekenen dat er onderzocht wordt hoeveel omzet er in een specifieke sector al gegenereerd wordt, en hoeveel omzet er nog te behalen valt. Dit meestal binnen een gespecificeerd (verzorgings)gebied.
Niemand weet hoeveel omzet zijn/haar concurrenten genereren, maar er vallen wel berekeningen te maken die een benadering geven van deze omzet. Wanneer met deze getallen afzet tegen de bestedingen binnen een bepaald gebied, dan kan men benaderen of er nog ruimte is voor nog een vestiging in dat gebied met een gezonde omzet.
Omzetpotentieel
Één van de meest gevraagde, en meest onderzochte factoren van een toekomstig vestiging is de omzet. Tegelijkertijd is het maken van een accurate inschatting van de omzet ook het meest ingewikkeld. Er komen vele factoren bij kijken, die niet allen objectief te benaderen zijn.
First Retail maakt accurate omzet-inschattingen door middel van een beproefde methode. Wilt u meer weten, neem dan contact met ons op.