Online consumentenbestedingen stijgen 6 procent

In het eerste halfjaar van 2014 zijn de Nederlandse online consumentenbestedingen uitgekomen op 6,58 miljard euro. Daarmee zou eind dit jaar een online omzetgroei van 6 procent kunnen worden verwacht ten opzichte van heel 2013.

Dat staat in de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland dat in opdracht van Thuiswinkel.org en met sponsorgeld van PostNL wordt uitgevoerd door GfK. Het rapport wordt vanochtend gepresenteerd tijdens Shopping Today.

Eerste halfjaar
Het omzetaandeel van online in de totale consumentenbestedingen komt in het eerste halfjaar van 2014 op 18 procent. Vooral de online bestedingen aan producten is in de eerste zes maanden hard (plus 17 procent) gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Minder geld is er online uitgegeven aan diensten (min 3 procent).

De onderzoekers verwachten dat de totale online omzet in 2014 uit zal komen op 13,5 miljard euro, een groei van 6 procent ten opzichte van heel 2013.

Seizoensinvloeden in kwartalen
In het eerste kwartaal van dit jaar is door consumenten meer (3,7 miljard euro) online besteed dan in het tweede kwartaal (2,9 miljard euro). Thuiswinkel.org wijt dit voornamelijk aan de seizoensinvloeden. Er is in het tweede kwartaal vooral online minder gebruik gemaakt van diensten in de categorieën pakketreizen, losse vliegtickets & accommodaties en verzekeringen, meldt de belangenvereniging. Ook het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop aan deze diensten ligt in het tweede kwartaal lager dan in het eerste kwartaal.

Beter in kaart brengen
‘Het is opvallend te zien dat er binnen de dienstensector dergelijke grote verschillen tussen de kwartalen ontstaan’, zegt Gino Thuij, managing consultant bij GfK. ‘Nu de Thuiswinkel Markt Monitor per kwartaal wordt verspreid, kunnen we deze seizoensinvloeden beter in kaart brengen dan in het verleden.’

Mobiel
Nederland telt in de eerste zes maanden van dit jaar 4 miljoen mobiele kopers, wat neerkomt op 34 procent van alle online kopers. 25 procent van alle online kopers gebruikte minstens één keer zijn tablet om een e-commerce aankoop te doen, tegenover 15 procent via de smartphone. Volgens Thuiswinkel.org neemt niet alleen het aantal online aankopen via tablets toe, maar ook het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop via dit apparaat.

(bron: Twinkle)