Nieuws

Juni matige maand voor detailhandel

De omzet van de detailhandel was in juni van dit jaar 1,9 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Klanten kochten minder dan een jaar geleden en ook de prijzen daalden licht. Met name de non-foodwinkels zagen de verkopen flink teruglopen. De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden wel meer omzet dan een jaar eerder. Een groot deel van de terugval in de detailhandel kwam door een minder gunstige samenstelling van de koopdagen. Ondanks de teruggang in juni was de omzet in het tweede kwartaal uiteindelijk nog wel bijna 1 procent hoger dan vorig jaar; op kwartaalbasis de eerste groei in twee jaar tijd. Dit heeft het CBS vandaag bekendgemaakt.

Non-foodwinkels sluiten eerste halfjaar in mineur af

Non-foodwinkels noteerden, na vijf maanden met groei, in juni een sterke terugval. De omzet was bijna 5 procent lager dan vorig jaar, het volume kromp met ongeveer 4 procent. De daling kwam door een aanzienlijk omzetverlies bij de kledingwinkels, winkels in woninginrichting, consumentenelektronica en huishoudelijke artikelen. Klanten gaven in deze winkels 4 tot 7 procent minder uit. Drogisterijen boekten nog wel meer omzet dan een jaar eerder. Ook doehet-zelfwinkels hielden de schade beperkt en realiseerden evenveel omzet als in juni vorig jaar.

Pinksteren stimulans voor omzet voedings- en genotmiddelenwinkels

Winkels in voedings-en genotmiddelen wisten in juni de groei van de voorgaande maanden vast te houden. Ondanks een minder gunstige samenstelling van de koopdagen werd ongeveer 1 procent meer omzet behaald. De omzet van de supermarkten en speciaalzaken viel onder andere hoger uit door de Pinksteraankopen. Deze boodschappen werden dit jaar in juni gedaan en vorig jaar al in mei.

Zie volledige persbericht – CBS

Halfjaarcijfers Wonen 2014

De woonbranche heeft na een positief eerste kwartaal, het tweede kwartaal met een min van 1,6 procent afgesloten. Wel weet de branche het eerste half jaar van 2014 met een plus van 0,6 procent nipt in de positieve cijfers te blijven. Vorig jaar bleef in dezelfde periode de teller nog steken op een min van bijna 5 procent. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de woonwinkelmonitor in INretail.

De eerste twee maanden van 2014 begonnen met positieve cijfers. Daarom kon in het eerste kwartaal nog een plus worden genoteerd van 1,5 procent. Vanaf maart bleef de maandelijkse teller in de min steken, waardoor in het tweede kwartaal niet boven de nullijn is uitgekomen.

In het tweede kwartaal wisten alleen de gemengde zaken, de keuken- en parketzaken een positief resultaat te behalen met respectievelijk 0,9 procent, 4,7 procent en 2,8 procent. Voor de overige deelbranches is het al twee kwartalen inleveren. De eerste helft van 2014 is geëindigd met een kleine plus van 0,6 procent. Het zijn met name de keukenzaken (7,2 procent) en de parketzaken (11,8 procent) die verantwoordelijk zijn voor de plus. De overige deelbranches staan cumulatief na de eerste zes maanden in de min.

Omzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode vorig jaar (Bron: INretail)

Fashionretail blijft hangen rond de nullijn

De fashionretailers hebben in het tweede kwartaal het omzetniveau van een jaar eerder kunnen vasthouden. De branche noteerde een omzetplus van 0,4%. In het eerste kwartaal was er nog sprake van een kleine omzetdaling (-1,1%). Cumulatief staat de branche na zes maanden met -0,2% op vrijwel hetzelfde niveau als in de eerste helft 2013. Dit blijkt uit de INretail/ GfK FashionScan.

Waar de segmenten herenmode en kindermode het tweede kwartaal goed van start gingen, viel het met de omzet in damesmode tegen in april. Mei was voor vrijwel alle segmenten een goede maand met mooie omzetplussen, maar de uitverkoopmaand juni verliep teleurstellend.

Heren- en kindermode op koers
Het segment kindermode sloot het tweede kwartaal af met de hoogste omzetstijging, namelijk 5,7%. Herenmode volgt met 1,8% meer omzet dan het tweede kwartaal 2013. Cumulatief staan zowel kindermode (1,9%) als herenmode (1,8%) na zes maanden op een voorsprong ten opzichte van vorig jaar. Dit geldt niet voor damesmode (-1,2%), waar zowel in het eerste als tweede kwartaal sprake was van een omzetdaling. Als grootste segment drukt dit verlies het totale branchecijfer richting de nullijn. In ondermode werden het tweede kwartaal goede zaken gedaan (+1,5%), maar staat door een tegenvallend eerste kwartaal (-3,6%) het cumulatieve cijfer na zes maanden nog wel in de min (-0,7%).

Grafiek: Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode vorig jaar (Bron: INretail/ GfK FashionScan)