Fashionretail blijft hangen rond de nullijn

De fashionretailers hebben in het tweede kwartaal het omzetniveau van een jaar eerder kunnen vasthouden. De branche noteerde een omzetplus van 0,4%. In het eerste kwartaal was er nog sprake van een kleine omzetdaling (-1,1%). Cumulatief staat de branche na zes maanden met -0,2% op vrijwel hetzelfde niveau als in de eerste helft 2013. Dit blijkt uit de INretail/ GfK FashionScan.

Waar de segmenten herenmode en kindermode het tweede kwartaal goed van start gingen, viel het met de omzet in damesmode tegen in april. Mei was voor vrijwel alle segmenten een goede maand met mooie omzetplussen, maar de uitverkoopmaand juni verliep teleurstellend.

Heren- en kindermode op koers
Het segment kindermode sloot het tweede kwartaal af met de hoogste omzetstijging, namelijk 5,7%. Herenmode volgt met 1,8% meer omzet dan het tweede kwartaal 2013. Cumulatief staan zowel kindermode (1,9%) als herenmode (1,8%) na zes maanden op een voorsprong ten opzichte van vorig jaar. Dit geldt niet voor damesmode (-1,2%), waar zowel in het eerste als tweede kwartaal sprake was van een omzetdaling. Als grootste segment drukt dit verlies het totale branchecijfer richting de nullijn. In ondermode werden het tweede kwartaal goede zaken gedaan (+1,5%), maar staat door een tegenvallend eerste kwartaal (-3,6%) het cumulatieve cijfer na zes maanden nog wel in de min (-0,7%).

Grafiek: Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode vorig jaar (Bron: INretail/ GfK FashionScan)